„Zlomovým bodom bolo spustenie vlastnej výroby,“ vraví generálny riaditeľ Mäspomy

 

„Prvotná vízia bola len dokázať uživiť svoje rodiny. Robili sme všetko pre to, aby sme to zvládli a aby sme začali rásť,“ konštatuje Ján Kolesár.

Zakladateľ spoločnosti Mäspoma Ján Kolesár získal prestížne ocenenie Osobnosť potravinárstva, ktoré mu udelila Potravinárska komora Slovenska. Pri tejto príležitosti vám prinášame rozhovor, v ktorom sa okrem iného dozviete aj to, ako sa mu z firmy so štyrmi zamestnancami podarilo vybudovať spoločnosť s viac ako 250 zamestnancami.

Vaša firma Mäspoma je pomerne dosť veľká, máte už 250 zamestnancov, ako ste začínali?

Začiatky boli, ako to už býva, ťažké. Robil som v stredoslovenskom mäsovom priemysle, pod ktorý patrilo 10 mäsových kombinátov. Na starosti som mal  nákup pomocného materiálu pre mäsokombináty. Vtedy bolo najväčším problémom čokoľvek kúpiť, dnes je skôr problémom niečo predať. V 89tom podnikové riaditeľstvo mäsového priemyslu zrušili a ja som zostal zo dňa na deň bez práce. Mal som rodinu a pôžičku. Rovnako sme na tom boli štyria spolupracovníci. Vedeli sme, že máme dostatočné vedomosti a zručnosti ohľadom mäsového priemyslu. Aj napriek tomu sme boli odmietnutí a bez práce. Neostávalo nám nič iné, než založiť si vlastnú firmu. Tak vznikla spoločnosť Mäspoma, ktorej názov sme odvodili od  „mäsový pomocný materiál“. Pod tým názvom sa skrýva jednoducho všetko, čo potrebujú spracovatelia mäsa na výrobu klobás, salám, šuniek či párok  ako koreniny, črevá, obaly.

Firma bola síce založená, ale neboli peniaze. V banke odo mňa  chceli, aby som založil svoj rodinný dom, s čím som v žiadnom prípade nesúhlasil. Umením bolo preto začať podnikať aj bez peňazí. Vytvorili sme si pevné vzťahy s dodávateľmi, od ktorých sme potrebovali, aby nám dodávali na splatnosť. Za týždeň sme boli schopní predať všetok tovar a nevedeli sme, čo ďalej. Dlh nebol stále zaplatený, ale vďaka dôvere sme sa vedeli dohodnúť na ďalších dodávkach.  Vždy som bol férový, všetky zarobené peniaze som okamžite posielal späť dodávateľom.

Keď sa nám podarilo nahromadiť tovar s väčšou hodnotou, zavolal som námestníka banky. Bol to rozumný človek, preto som sa ho opýtal, či sa týmto tovar dá ručiť za úver. To bol zlomový moment, vďaka ktorému sme sa odrazili.

Prvý rok sme 4 ľudia dokázali vyprodukovať tržby na úrovni 40 miliónov korún. Druhý, tretí rok sme ich zakaždým zdvojnásobili, a ďalšie už som nepočítal. Ťažiskom bolo ovládanie problematiky, vyznali sme sa v tom. Dodnes si veľmi zakladáme na servise a kvalite.

Po prvom roku už to bola pre vás prechádzka ružovou záhradou, alebo ste sa stretli aj s nejakými úskaliami aj počas ďalších rokov?

Nabehli sem západoeurópske spoločnosti, ktoré boli čo sa týka vývoja, znalostí a schopností pred nami. Boli sme len obyčajní smrteľníci zo Slovenska, museli sme s nimi súperiť. Mali za sebou X ročné výskumy a na Slovensko sa v tom čase začali valiť pridávne látky, ktoré sa na Slovensku pred rokom 1989 nepoužívali. Bolo to pre nás veľmi náročné prispôsobiť sa novej situácii. A tu zlyhal najmä štát vo vzťahu k ochrane spotrebiteľa, že to dovolil. Dnes sa vďakabohu spotrebitelia opäť vracajú vo svojich preferenciách na čerstvé potraviny, v bio kvalite, bez použitia farbív a konzervantov. A som presvedčený, že koreniny, ktoré vyrábame, sú v súlade s týmto poslaním.

Čím ste obstáli voči takejto konkurencii?

Len zodpovedným prístupom, tvrdou prácou, kvalitou a promptným servisom, s heslom „byť čo najbližšie k zákazníkovi“. Veľmi dôležitú rolu pre nás zohrali malé firmy. Malí spracovatelia držali pôvodné receptúry tradičných mäsových výrobkov.

Aká bola vízia pri zakladaní firmy? Mali ste predstavu toho, že budete takáto veľká firma a dostanete sa až tam, kde ste teraz?

Prvotná vízia bola len dokázať uživiť svoje rodiny. Robili sme všetko pre to, aby sme to všetko zvládli a aby sme začali rásť. Neskôr už bola moja predstava jasná – robiť čo najlepší servis. Postupne sme založili v rámci Slovenska 4 odbytové strediská, aby sme dokázali flexibilne expedovať, všetko čo si mäso spracovateľ želá. Veľkým zlomovým bodom v mojom podnikaní bolo spustenie vlastnej výroby, najprv korenín, prírodných čriev a nakoniec aj umelých obalov, čím sme sa preklopili z obchodnej spoločnosti na výrobno-obchodnú a v súčasnosti máme kvalitu celého nášho sortimentu výlučne vo vlastných rukách a pod kontrolou. To, že budeme mať  sedem odbytových stredísk, vlastné výrobné a baliace linky, dcérsku spoločnosť v Čechách, predaj v Maďarsku a zamestnávať 250 ľudí, to sme naozaj v začiatkoch neočakávali….

Ako je to u vás s reinvestovaním peňazí? Do čoho idú a aký máte postoj k inováciám?

V dnešnej dobe sú nové technológie základom. Momentálne pracujeme na projekte spracovania korenín tak, že plne automatickou linkou odberateľom namiešame všetko podľa ich želania. Celý výrobný proces bude softvérovo riadený a tým sa staneme lídrom v spracovaní korenín v našom regióne.  Získame tým najmä zvýšenie presnosti dávkovania ako aj kvalitu servisu, čo je pre nás kľúčové. Technológiu už máme vybranú a do konca budúceho roku by sme to chceli rozbehnúť naplno.

V minulom roku sme vybudovali malú vývojovú mäso-dielňu, kde vyvíjame nové výrobky, testujeme vzorky, ľudia z mäsokombinátov môžu prísť, podieľať sa na finalizácii  vzorky, ktorú vždy pripravujeme na mieru.

Za posledný rok stojíme za niekoľkými výrobkami, ktoré sme takto vytvorili a sú na trhu veľmi úspešné. Mäsu musíte rozumieť a ak to dokážete, viete vytvoriť niečo výnimočné.

Pred pár rokmi nastúpil do vedúcej pozície Ján Kolesár mladší. Ako vašu firmu ovplyvnil tento krok?

Bola to veľmi dôležitá zmena. Študoval v USA, Austrálii a Francúzsku, kde plánoval zostať. Nakoniec však začal pri spracovaní korením, pri prvom príjazde kamiónu so surovinou mu prišlo zvláštne, čo s tým robiť. No, bolo ho treba skrátka vyložiť. Aj vďaka manuálnej práci pochopil celé fungovanie Mäspomy a celej výroby. Po 2 rokoch prišiel na oddelenie nákupu, čo bolo veľmi dôležitým a zlomovým krokom pre celú firmu. Dnes sa venuje predaju a marketingu. Rovnako dôležite postavenie ma aj moja dcéra, ktorá ma na starosti personalistiku a financie.

Koľko toho nakupujete priamo na Slovensku?

Na Slovensku nenakupujeme takmer nič, problémom je hlavne to, že sa na Slovensku takmer nič nepestuje. Pre pestovateľov tu nie sú vhodné podmienky od štátu. Nemáme hovädzí dobytok ani bravčovinu, nepestujú sa zemiaky ani zelenina. Sú tu zle nastavené podmienky, kvôli ktorým nevieme zo Slovenska odoberať viac.

Výnimkou je  koreninová paprika. Spolupracujeme so slovenskými pestovateľmi, od ktorých každoročne vykúpime celú úrodu. U nás sa paprika vysuší, zomelie a spotrebitelia ju poznajú pod názvom Žitavská paprika, ktorá nesie značku „Chránené označenie pôvodu“ a sme na ňu veľmi hrdí.

Ako prebieha proces nákupu všetkých surovín, ktoré nakupujete inde?

Pokiaľ okolo niečoho robíte 30 rokov, viete, kam máte ísť. Viete, kde sa urodí najvyššia kvalita a máte dostatok informácií o zaujímavých a hlavne najspoľahlivejších  pestovateľoch. Je to celé založené na vzájomnej dôvere.

Kam smeruje Mäspoma v rámci potravinárskeho priemyslu, aká bude jej budúcnosť?

Cieľom Mäspomy je aj do budúcnosti zostať stabilnou a prosperujúcou spoločnosťou, ktorá bude i naďalej smerovať svoje aktivity do neustáleho rozvoja a modernizácie technológií s cieľom ponúkať na trh vysoko kvalitné výrobky. S dôrazom na servis si budujeme dôveru zo strany našich zákazníkov. Preto aj v budúcnosti chceme budovať značku, ktorej zákazník verí, ktorá mu vždy prinesie nový chuťový zážitok a prispeje k zdravému životnému štýlu. A na to potrebujeme tím kvalitných kolegov, ktorí spolu s nami budujú značku M ä s p o m a.